W dzisiejszych czasach kompetencje pracowników nie ograniczają się jedynie do znajomości języka biznesu, bycia komunikatywnym oraz posiadania wykształcenia. Coraz częściej bowiem wymagane są również umiejętności językowe. Globalizacja usług i handel zagraniczny sprawiły, że nauka języka stała się normą. Międzynarodowe kontakty wymagają bowiem posługiwania się językiem angielskim, przynajmniej w stopniu komunikatywnym. Dlatego też coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na doszkolenie swoich pracowników w celu doszlifowania ich umiejętności. Okazuje się jednak, że korzyści płynących ze znajomości języka obcego jest znacznie więcej. O powodach, dla których warto rozważyć opcję przeprowadzenia kursu online dla kadr pracowników, można przeczytać poniżej.
Dlaczego warto zorganizować kurs językowy dla swoich pracowników?
Coraz częściej nieznajomość angielskiego staje się poważną przeszkodą nie tylko na wakacjach, ale i w życiu codziennym. Staje się to również dużym wyzwaniem w życiu zawodowym. Zwłaszcza gdy w grę wchodzi budowanie wizerunku firmy w relacjach z obcokrajowcami. Nie ma bowiem co liczyć na łut szczęścia, ze zagraniczni inwestorzy będą porozumiewać się z nami a naszym ojczystym języku. Dlatego kurs językowy dla pracowników firmy to świetny pomysł na to, by nie tylko podnieść kwalifikacje pracownika, ale i wpłynąć na rozwój firmy.
Korzyści płynące dla firmy ze szkoleń językowych
Wbrew pozorom w trakcie nauki języka obcego zyskuje nie tylko pracownik, ale również i firma, która go zatrudnia. Do najważniejszych korzyści zalicza się:
Budowanie dobrej renomy firmy — również poza granicami kraju;
Łatwiejsze pozyskiwanie zagranicznych kontrahentów lub inwestorów;
Ekspansja na zagraniczne rynki;
Lepszy start na imprezach branżowych, takich jak: targi i konferencje międzynarodowe;
Budowanie oraz scalenie zespołu — wspólne cele jednoczą pracowników w silny team.
Korzyści dla pracownika
Zdaniem wielu osób, które podjęły naukę języka obcego, największą motywacją dla nich były zwolnienia, jakie u początków pandemii miały miejsca w wielu firmach. Stopniowe zmniejszanie ilości etatów dosięgnęło tych, którzy nie wykazali się znajomością żadnego z języków. Nie da się bowiem ukryć, że języki obce zwiększają efektywność pracy. To z kolei przekłada się na większe zyski firmy. Dodatkowe szkolenia, czy kursy online zwiększają ich umiejętności zawodowe. W wielu przypadkach oddelegowanie pracownika na taki kurs sprawia również, że czuje się on bardziej doceniony, a nawet i wyróżniony. Wtedy wzrasta również i jego motywacja do pracy.
Jaka forma kursu językowego najlepsza dla firmy
Na rynku nie brakuje różnorodnych sposobów na przeprowadzenie szkoleń językowych w firmie. Wśród nich dominują jednak kursy stacjonarne, wyjazdowe oraz online.
Szkolenia stacjonarne
Można je odbyć w siedzibie firmy oferującej kursy językowe lub bezpośrednio w firmie. Ich zaletą jest m.in. optymalna wielkość grupy.
Szkolenia wyjazdowe
Są idealną okazją do integracji pracowników oraz a ich czas trwania dopasowany jest pod kątem indywidualnych potrzeb firmy. Dzięki kontaktowi z najlepszymi native speakerami doskonali się nie tylko komunikację. Wyjazdy do krajów anglojęzycznych pozwalają kursantom na pozyskanie praktycznych umiejętności, które mogą oni zweryfikować na miejscu.
Nauka online
W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy zdalna nauka języka cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Ogromnym atutem jest fakt, iż kursy językowe online można odbywać z dowolnego miejsca na świecie — w tym nawet z własnego domu. Wystarczy jedynie dostęp do komputera bądź smartfonu z dostępem do Internetu.
Kiedy zorganizować kurs dla zespołu
Aby szkolenia przynosiła wysokie efekty, należy zadbać o ich systematyczność oraz to, by ich frekwencja utrzymywała się na optymalnym poziomie. Dlatego też kursy i szkolenia językowe powinny odbywać się w optymalnych dla pracowników godzinach. O jakim przedziale czasowym mowa? Niestety nie ma pory dnia, która byłaby idealna dla uczestników całej grupy. Zawsze bowiem znajdzie się ktoś, komu wyznaczony termin lub godzina może nie odpowiadać. Dlatego należy rozważyć wszystkie za i przeciw. Lata doświadczenia w tej branży pokazują jednak, że:
Godziny poranne mogą okazać się dla niektórych zbyt wczesne. Wielu uczestników kursu może spóźnić się na zajęcia bądź mieć problemy ze wstaniem, w związku z czym spadnie również i ich motywacja. Jeżeli jednak pracownicy zazwyczaj pojawiają się w firmie wcześnie rano, pierwszą godzinę pracy warto przeznaczyć na naukę języka;
Godziny podwieczorne zazwyczaj zniechęcają pracowników groźbą tego, że będą oni musieli zostać dużej w pracy. System ten świetnie spełnia się jednak w przypadku nauki online, ponieważ wtedy większość domowych obowiązków, będą oni mieli już za sobą;
Przed podjęciem decyzji o wyznaczeniu godzin kursu, warto to jednak wcześniej skonsultować z pracownikami. W tym celu najlepiej przeprowadzić ankietę, w której wypowiedzą się oni na temat tego, jaka pora dnia będzie dla nich najkorzystniejsza.
Jak sprawdzić efektywność nauki
Warto wziąć pod uwagę, że każdy z pracowników może znajdować się na zupełnie różnych poziomach zaawansowania. Aby ocenić ich postęp warto więc przed samym rozpoczęciem nauki zacząć od przeprowadzenia testu językowego. Pomoże to ocenić, czy ich znajomość języka uległa poprawie, czy być może stanęła w miejscu. Testy są ważne również z jeszcze jednego powodu. Pomoże to bowiem ocenić, czy istnieje potrzeba stworzenia osobnych szkoleń, jako kursy językowe na różnych poziomach zaawansowania, które będą jeszcze lepiej dostosowane do potrzeb pracowników. Dodatkowy test dobrze jest także przeprowadzić na końcu szkolenia. Dla zwiększenia motywacji pracowników do nauki warto rozważyć możliwość wręczania certyfikatów, które będą poświadczały o wzięciu udziału w kursie.
Najlepsze szkolenia językowe dla pracowników — gdzie ich szukać?
Na chwilę obecną możliwości jest wiele. Kursy językowe dla dorosłych można bowiem znaleźć w Internecie — i to za jednym kliknięciem myszki! Trzeba jednak dokładnie przyjrzeć się ich ofercie. Lepsze efekty pracownicy osiągnąć pod opieką native speakera, niż osoby, która reklamuje się w sieci jako student pierwszego roku studiów językowych. Równie ważną kwestią jest także wybór języka. Powinien być on ukierunkowany potrzebami firmy. Jeżeli zamierza ona wkroczyć na rynek zachodni, poza angielskim mogą przydać się także niemiecki, czy francuski. Wybierając szkołę językową, warto jest przyjrzeć się posiadanym przez nią rekomendacjom. Będą one bowiem dowodem świadczenia przez nią wysokiej jakości usług oraz dobrej organizacji kursów. Przed rozpoczęciem współpracy należy również określić m.in. zakres nauki. Zwłaszcza jeżeli firma wymaga od swoich pracowników znajomości języka specjalistycznego.
Dofinansowania i ulgi dla pracodawcy (zwolnienia, dofinansowania z UE)
Od kilku lat istnieje możliwość dofinansowania z UE zajęć, które mają na celu podniesienie kwalifikacji pracowników. Do maja 2020 r. skorzystało z tego już ponad 33 tys. firm, które łącznie zorganizowały kursy aż dla 84 tys. pracowników. Liczba ta cały czas rośnie. Środki pozyskiwane z Europejskiego Funduszu Społecznego są przeznaczone na dofinansowania dla mikroprzedsiębiorstw, właścicieli MŚP, przedsiębiorców niezatrudniających pracowników, organizacji pozarządowych, fundacji, stowarzyszeń oraz wielu innych.