Nauczyciel mówi, a uczniowie słuchają. – Jak uczyć się mówienia w języku obcym, aby osiągnąć sukces?

Rozmowa z lektorkami Szkoły Językowej Level

Jak nauczyć się najszybciej mówić płynnie w obcym języku?

Aby nauczyć się mówić w obcym języku musimy mówić jak najwięcej. - Tak twierdzi lektorka Szkoły Językowej Level Natalia Arkhypova. - Ponieważ języka uczymy się używając go. Mówienie jest elementarną częścią życia. Zanim zaczniemy czytać i pisać, to najpierw uczymy się mówić. 

Uczeń na kursie językowym średnio wypowiada 20 słów w języku, którego się uczy. To tylko 4-5 zdań. Dlaczego tak jest?

Joanna Ziora - Tylko przez mówienie można się nauczyć mówić, nie ma innego sposobu. Podczas mówienia nie mamy tyle czasu, jak pod czas pisania, żeby skorygować błędy. Dlatego jeśli uczeń mówi poprawnie, to takie wyrazy lecą „z automatu”, bez zastanawiania się. Aby osiągnąć taki poziom, trzeba systematycznie pracować nad swoimi błędami, zauważonymi przez nauczyciela. 

Ile czasu potrzeba do nauki płynnego porozumiewania się językiem?

Natalia Arkhypova - Oczywiście wszystko zależy od poświęconego czasu, trudności danego języka czy predyspozycji osoby uczącej się. Generalnie, po roku codziennej pracy nad językiem, w szkole i w domu, możemy zaczynać mówić o pewnej płynności ucznia.

Jakie popełniamy błędy w nauce mówienia na kursach językowych?

Natalia Arkhypova - Nie uczymy się prawidłowej wymowy. Jest to istotne, ponieważ poprawna wymowa jest kluczem do bycia zrozumianym przez rozmówcę. Rozmawiając z kimś wymowa jest ważniejsza niż poprawność gramatyczna. Przykład: bag vs back.  Klient w sklepie odzieżowym nie mógł zrozumieć, co ma na myśli sprzedawca, pytając o „paper back.”

Joanna Ziora - Ja bym wymieniła strach przed błędami. Przeświadczenie, że nie do końca poprawnie gramatyczna wypowiedź to zła wypowiedź i lepiej jest powiedzieć „nie wiem”. Strach przed błędami to główny problem ucznia, na który mógł mieć wpływ niestety również nauczyciel. Jeśli pozbędziemy się strachu przed popełnianiem błędów, to jest to już połowa sukcesu do nauki mówienia.

Natalia Arkhypova - Najważniejszym błędem jest jednak to, że za mało czasu poświęcamy na mówienie podczas lekcji. Badania Instytutu Badań Edukacyjnych (IBE) wskazują na zdominowanie komunikacji w klasie przez nauczycieli oraz znaczny udział języka polskiego w ich wypowiedziach. Skutkiem tego jest ograniczenie okazji, podczas których uczniowie mogą ćwiczyć mówienie w języku obcym. Wypowiedzi uczniów na lekcji są z reguły bardzo krótkie i mało zróżnicowane językowo. Każdy uczeń ma średnio możliwość wypowiedzenia nieco powyżej 20 słów na lekcji, co daje tylko 4–5 krótkich zdań lub fraz na zajęcia.

Level 70 percent visual Blog.jpg

A jak to wygląda w Szkole Językowej Level?

Joanna Ziora - U nas bardzo dużą wagę przykłada się do tego ile uczeń mówi na lekcjach. Nawet robiliśmy takie testy ze stoperem w ręku na lekcjach, aby to sprawdzić. Okazało się, że ta średnia mówienia uczniów na zajęciach mocno przekracza 50% czasu. A w niektórych grupach, bardziej „rozgadanych” grupach sięga aż 70%!

Natalia Arkhypova - To bardzo ważne, bo lekcje są dla uczniów i to oni mają mówić, a nie nauczyciel.

Dziękujemy za rozmowę.